Teatr Żydowski w Krakowie – Teatr Midraszowy
Beniamin Bukowski
foto

Premiera

12/03/2019, Beniamin M. Bukowski

Po premierze „Mazagan” doczekał się życzliwych recenzji odbiorców. Anna Małachowska napisała na stronie nascenie.info:

Kraków to miasto bogate w teatralne wydarzenia – lepsze, gorsze, różne. O dobrych propozycjach teatrów instytucjonalnych i offowych piszemy na bieżąco. Do pozycji, które warto obejrzeć dołącza spektakl „Mazagan. Miasto” w wykonaniu Teatru Żydowskiego w Krakowie – Teatru Midraszowego.

Działa on od 2008 roku na krakowskim Kazimierzu. Jego pomysłodawcą i założycielem jest Tanya Segal – reżyser teatralny (i rabin), twórca metody teatralnej Teatr Midraszowy. Jest ona oparta na studiowaniu i twórczej, interdyscyplinarnej  interpretacji klasycznych tekstów we współczesnym kontekście. Spektakle Teatru pokazywane w przestrzeniach Kazimierza – starej, żydowskiej dzielnicy Krakowa – łączą współczesność i tradycję poszukując żywej i aktualnej interpretacji klasycznych, żydowskich tekstów poprzez język teatru.

„Mazagan. Miasto” jest opowieścią o portugalskiej fortecy, która wraz ze swoimi mieszkańcami odbyła wyjątkową podróż przez trzy kontynenty – z afrykańskiego Maroka, przez Portugalię, po Brazylię. Mazagan – ostatnią portugalską twierdzę u wybrzeży Maroka zlikwidowano na mocy decyzji rządu w 1769 roku po 250 latach istnienia, a wszyscy mieszkańcy wraz z dobytkiem zostali przeniesieni do kolonizowanej wówczas Amazonii, gdzie założony został Nowy Mazagan. Na drodze niezwykłej wędrówki znalazły się przystanki w Lizbonie i w Belèm.

Scenariusz napisany przez Beniamina M. Bukowskiego (który także wyreżyserował przedstawienie) przywołuje fakty historyczne zawarte w książce francuskiego historyka, Laurenta Vidala „Mazagan. Miasto, które przepłynęło Atlantyk” oraz fragment „Poematu o zburzeniu Lizbony” Woltera. Tekst jest momentami zabawny i dowcipny, czasem wchodzi w rejestry satyryczno-kabaretowe, to znów popada w refleksyjny i mentorski ton. Dla komfortu odbiorcy warto by chyba pomyśleć o ujednoliceniu jego formy. Ale to życzliwy zarzut.

Spektakl został wyreżyserowany bardzo zgrabnie, tradycyjnie, z dbałością o szczegóły. Choć przestrzeń Centrum Kultury Żydowskiej nie jest idealnym miejscem dla teatralnych przedstawień, scenograf i choreograf dobrze wkomponowali w nią dekorację i ruch sceniczny. Piasek, drewniane skrzynki i kilka rekwizytów wystarczyło, by zbudować wizję/obraz niezwykłego miasta Mazagan. Wykorzystanie współczesnych kostiumów z elementami charakterystycznymi dla wcześniejszych epok było zabiegiem tyle sprytnym, co ciekawym. Zachwyciły mnie energia i entuzjazm zespołu aktorskiego. Aktorzy (Alicja Karluk, Wanda Skorny, Magdalena Jaworska i Sebastian Grygo) dobrze i bezpretensjonalnie poradzili sobie z trudną formą bezdialogowego przedstawienia, wykonując zadania aktorskie sprawnie, dynamicznie i z wdziękiem. Wielkie brawa! Warto wspomnieć, że zanim jeszcze powstał spektakl, czytanie performatywne dramatu zostało jednym z laureatów konkursu dla młodych, krakowskich artystów, absolwentów szkół teatralnych  – Giełdy Teatralnej 2018.

Polecamy!

Otrzymaliśmy również następującą wiadomość od jednego z widzów spektaklu:

Szanowni Państwo! 

Uprzejmie proszę o informację,  czy teatr przygotowuje jakiś spektakl do wystawienia. Byłem ostatnio na „Mazaganie” i przedstawienie tak bardzo mi się podobało, że postanowiłem zapytać o następne. Od czasu tamtego przedstawienia trochę upłynęło i byłem na różnych spektaklach w innych teatrach, ale zacząłem tęsknić do czegoś niesztampowego, do tej świeżej gry, do uroku, który widziałem u waszych aktorów. Nie od rzeczy będzie, że wszyscy są młodzi i ładni, czego jakoś nie widziałem gdzie indziej. I jeszcze ten urok polegał na tym, że w pewnym momencie oderwałem się od rzeczywistości i znalazłem się w tamtych czasach wśród tamtych ludzi. Taki jest czar Waszego teatru

Zachęcamy teraz do zweryfikowania tych opinii na własną rękę! 

  1. Beniamin Bukowski
  2. Beniamin Bukowski

Ten portal powstał dla każdego, kogo interesuje coś więcej, niż tylko efekt pracy artystów tworzących dane dzieło.

 

Stworzyliśmy go przede wszystkim po to, byście mogli przeczytać i usłyszeć głos twórców pracujących przy produkcjach teatralnych z całej Polski – od aktorki grającej pierwszoplanową rolę po inspicjentkę koordynującą pracę nad realizacją spektaklu i oświetleniowca, który czuwa nad grą świateł w przestawieniu.

 

 

Chcemy zaangażować uczestników i bezpośrednich świadków powstawania dzieła w relacjonowanie wydarzeń zza kulis, do których dotychczas mieli dostęp tylko nieliczni.

 

Dzięki opowieściom artystów będziemy mogli podejrzeć proces powstawania premiery oraz przyjrzeć się tajnikom ich pracy. Przybliżą nam oni proces produkcji spektaklu od pierwszej próby, aż po dzień premiery. Na portalu znajdą się również pierwsze recenzje widzów i dziennikarzy oraz refleksje artystów dotyczące zagranych przedstawień.