Teatr Młyn
Natalia Fijewska-Zdanowska
foto

Kameralny musical jako Młynowy gatunek

21/02/2019, Natalia Fijewska-Zdanowska

Dawno temu, gdy oglądałam bardzo przyjemny spektakl „Opera za 3 grosze” Brechta, nagle przyszło mi do głowy: o ile przyjemniej byłoby patrzeć na to przedstawienie, gdyby ci ludzie śpiewali, o czymś, co mnie realnie dotyczy. O czymś, co jest mi bliskie, znajome. I gdybym jeszcze mogła ich wiedzieć, a nie tylko podziwiać z oddali nastego rzędu… Tak powstała myśl o kameralnym musicalu. Nagle i bezkompromisowo. I jak to z moimi pomysłami bywa, nie chciała się ta myśl odczepić…

 

I tak w Teatrze MŁYN powstała cała seria kameralnych musicali: Niunia (2012), Draka (2013), Naga Praga (2014), (Maska)rada gminy (2017), Seks, rosół i pieluchy (2018)…. Takiego gatunku nie ma nigdzie indziej. I nie byłoby go w ogóle, gdyby nie kompozytor Filip Dreger, który jakimś cudem uwierzył w ten szalony pomysł i napisał muzykę do wszystkich tych spektakli – muzykę empatyzującą z tekstem, a jednocześnie autonomiczną, różnorodną, dowcipną, komentującą, dodającą drugie dno, pełną emocji. I gdyby nie Bartek Figurski, autor choreografii do większości tych spektakli, który potrafił tak poprowadzić aktorów, żeby mimo braku bogatej scenografii wyczarować cały świat…

 

Dziś na naszą scenę wraca Draka. Mogę śmiało powiedzieć – klasyka gatunku 😉

Fot. J. Karczewski

Ten portal powstał dla każdego, kogo interesuje coś więcej, niż tylko efekt pracy artystów tworzących dane dzieło.

 

Stworzyliśmy go przede wszystkim po to, byście mogli przeczytać i usłyszeć głos twórców pracujących przy produkcjach teatralnych z całej Polski – od aktorki grającej pierwszoplanową rolę po inspicjentkę koordynującą pracę nad realizacją spektaklu i oświetleniowca, który czuwa nad grą świateł w przestawieniu.

 

 

Chcemy zaangażować uczestników i bezpośrednich świadków powstawania dzieła w relacjonowanie wydarzeń zza kulis, do których dotychczas mieli dostęp tylko nieliczni.

 

Dzięki opowieściom artystów będziemy mogli podejrzeć proces powstawania premiery oraz przyjrzeć się tajnikom ich pracy. Przybliżą nam oni proces produkcji spektaklu od pierwszej próby, aż po dzień premiery. Na portalu znajdą się również pierwsze recenzje widzów i dziennikarzy oraz refleksje artystów dotyczące zagranych przedstawień.