Teatr Odwrócony
Martyna Łyko
foto

ZA KULISAMI odc. 2 „Rekwizyty”

07/07/2018, Martyna Łyko

Druga odsłona reportażu z prób do spektaklu „Córki King Konga” w Teatrze Odwróconym porusza sporną kwestię rekwizytów w teatrze.  Kiedy jest ich za dużo? Czy może ich być za mało?  Kiedy rekwizyt pomaga aktorowi w budowaniu roli, a kiedy już przeszkadza? 

 

W nagraniu słyszymy Dominikę Stec (aktorkę znaną Krakowianom z Teatru Bagatela), która nawiązuje do sytuacji w scenariuszu, kiedy do Pani Tormann dzwoni syn, by złożyć matce życzenia urodzinowe  – ten moment jest kluczowy dla dalszego rozwoju akcji. 

 

Zatem, czy w spektaklu pojawi się papieros, czy telefon?  W jaki sposób zaistnieją (lub nie) na scenie?  Czy będą inne rekwizyty, a jeśli tak to jakie?  Jakie będzie ich znaczenie dla całości spektaklu? 

 

Te pytania zadawaliśmy sobie podczas prób.  W rekwizytach szukaliśmy siły naszych postaci – z uwagą przyglądaliśmy się co i jak funkcjonuje na scenie i… bez skrupułów ścigaliśmy te, których potencjał się wyczerpał. 

 

Z perspektywy reżyserskiej dodam, że lubię zaczynać próby w sali pełnej rekwizytów.  Uważam, że fantastycznie stymulują wyobraźnię.  W procesie, w miarę jak postacie krystalizują się na scenie, liczba rekwizytów wykrusza się.   Zostają tylko te, które mają szczególną wartość; często wielowymiarową, dlatego warto im się dokładnie przyjrzeć.

 

 

 

Ten portal powstał dla każdego, kogo interesuje coś więcej, niż tylko efekt pracy artystów tworzących dane dzieło.

 

Stworzyliśmy go przede wszystkim po to, byście mogli przeczytać i usłyszeć głos twórców pracujących przy produkcjach teatralnych z całej Polski – od aktorki grającej pierwszoplanową rolę po inspicjentkę koordynującą pracę nad realizacją spektaklu i oświetleniowca, który czuwa nad grą świateł w przestawieniu.

 

 

Chcemy zaangażować uczestników i bezpośrednich świadków powstawania dzieła w relacjonowanie wydarzeń zza kulis, do których dotychczas mieli dostęp tylko nieliczni.

 

Dzięki opowieściom artystów będziemy mogli podejrzeć proces powstawania premiery oraz przyjrzeć się tajnikom ich pracy. Przybliżą nam oni proces produkcji spektaklu od pierwszej próby, aż po dzień premiery. Na portalu znajdą się również pierwsze recenzje widzów i dziennikarzy oraz refleksje artystów dotyczące zagranych przedstawień.